Diabetologia Dzieci I DorosŁych

2022-12-23T16:35:32+00:00

DIABETOLOGIA DZIECI I DOROSŁYCH

Diabetologia to dziedzina medycyny zajmującą się wykrywaniem, leczeniem i profilaktyką cukrzycy oraz zapobieganiem powikłaniom cukrzycowym  u dzieci i młodzieży.

Diabetolog dziecięcy jest specjalistą opiekującym się dziećmi i młodzieżą chorymi na cukrzycę. Uczy również rodziców oraz ich pociechy, jak ograniczyć ryzyko zachorowania na tę chorobę. Ocenia objawy sugerujące tę chorobę, leczy już zdiagnozowaną cukrzycę oraz zapobiega powikłaniom.

• Diabetolog dziecięcy zajmuje się również diagnostyką i różnicowaniem nadwagi i otyłości u dzieci i młodzieży.
  • Specjalista diabetolog pomoże stwierdzić czy objawy, które zaobserwowałeś u swojego dziecka, to faktycznie cukrzyca. Pomoże określić jej typ oraz dobierze prawidłowe leczenie i dietę.
  • Lekarz diabetolog ma za zadanie również edukować dzieci i ich rodziny w tematach takich jak:
  • prawidłowe odżywianie
  • kontrola glukozy we krwi
  • obsługa glukometru
  • dozowanie insuliny

Zgłoś się do lekarza, jeżeli obserwujesz u swojego dziecka pierwsze objawy:

• wzmożone pragnienie
  • nasilone oddawanie moczu
  • problemy ze wzrokiem
  • osłabienie i zmęczenie

Nasz specjalista prof W. Łuczyński przyjmuje dzieci z cukrzyca t. 2 oraz dorosłych z cukrzycą t. 1 i 2.

Pamiętaj, że nieleczona cukrzyca jest niezwykle groźną chorobą, która zagraża życiu!

Poradnia działa na zasadzie poradni konsultacyjnej dla dzieci i dorosłych. Nie wydajemy zapotrzebowań na wkłucia do pomp i sensory. Wydajemy glukometry. Piszemy recepty na leki refundowane i nierefundowane zgodnie z ogólnymi zasadami NFZ. Na wizytę proszę zabrać ze sobą dotychczas wykonane badania oraz jeśli się posiada glukometr i zeszyt z zapisanymi glikemiami.

Rozpoznania / choroby / problemy z którymi można się zgłaszać do poradni diabetologicznej przy Centrum Pediatrii:

– nadwaga u dzieci, nastolatków i dorosłych

– podejrzenie cukrzycy

– cukrzyca typu 1 u dzieci i dorosłych

– cukrzyca typu 2 u dzieci i dorosłych

Wizyty dzieci i nastolatków z cukrzycą typu 1 mają charakter konsultacyjny, edukacyjny i motywacyjny. Można uzyskać receptę refundowaną na paski oraz insulinę. Na chwilę obecną nie wydajemy zapotrzebowań na wkłucia do pompy i sensory glikemii.

Szczególnie polecamy wizyty motywacyjne (terapia empowerment) w przypadkach nadwagi i cukrzycy u dzieci, nastolatków i dorosłych (typ zarówno typ 1 jak i 2) !

Każdy jest traktowany indywidualnie, a lekarz pomaga pacjentowi przejąć kontrolę nad swoją chorobą.

Prof. dr hab. n. med. Włodzimierz Łuczyński