Nefrologia DzieciĘca

2022-04-29T07:45:36+00:00

NEFROLOGIA DZIECIĘCA

Nefrologia jest gałęzią medycyny, która zajmuje się funkcjonowaniem układu moczowego. Nasi specjaliści mają ogromne doświadczenie w diagnostyce i opiece nad niemowlętami, dziećmi i nastolatkami z problemami dotyczącymi układu moczowego. Oferujemy kompleksowe usługi dotyczące całego spektrum chorób nerek i dróg moczowych u dzieci w tym między innymi: wrodzone zaburzenia urologiczne / nefrologiczne, w tym zastawki cewki tylnej, moczowody olbrzymie, zdwojenie nerek, refluks pęcherzowo-moczowodowy, pęcherz neurogeny i schorzenia przeszkodowe, nietrzymanie moczu.

Czym zajmuje się nefrolog dziecięcy?

Poradnia Nefrologii Dziecięcej zapewnia usługi ambulatoryjne dla dzieci z chorobami nerek i układu moczowego. Diagnozujemy i leczymy dzieci z wieloma problemami związanymi z nerkami, takimi jak: infekcje dróg moczowych, wodonercze, refluks pęcherzowo-moczowodowy, torbielowata choroba nerek, kamica nerkowa, moczenie nocne i dzienne i niewydolność nerek. Zajmujemy się problemami nefrologicznymi u dzieci w każdym wieku zaczynając od noworodków a kończąc na młodzieży w wieku 18 lat.

Naszym celem jest uczynienie życia Twojego dziecka tak komfortowym, jak to tylko możliwe, gdy jest ono pod naszą opieką. Staramy się wspomagać Państwa, aby pomóc Waszym pociechom poczuć się swobodnie i nie myśleć o chorobie.

Zatrudniona kadra to wysoce wyspecjalizowani nefrolodzy pracujący na co dzień w Dziecięcym Szpitalu Klinicznym w Białymstoku. Staramy się współpracować ściśle z lekarzami podstawowej opieki zdrowotnej i innymi specjalistami z naszej placówki jak chirurg dziecięcy, aby zapewnić najmłodszym skoordynowaną opiekę i zapewnić pacjentom dostęp do najbardziej zaawansowanego leczenia.

W naszej poradni nefrologicznej diagnozujemy zespół nerczycowy, niespecyficzne zaburzenie obejmujące uszkodzenie nerek, które powodują zwiększenie ilości białka w moczu czy krwinkomocz. Naszego nefrologa możesz zapytać o wymagania żywieniowe dla dziecka z zespołem nerczycowym. Mały pacjent może mieć trudności z regulacją równowagi wodnej organizmu, co skutkuje zwiększoną retencją płynów i obrzękami. Pomocne może być ograniczenie sodu i płynów w diecie dziecka.

Inną chorobą, którą zajmuje się nefrolog dziecięcy jest refluks moczowodowy, czyli stan gdy mocz „cofa” się z pęcherza moczowego do moczowodów lub nerek. Schorzenie to można diagnozować i skutecznie leczyć w naszej poradni.

Choroby ogólnie nazywane jako uropatie obturacyjne, czyli stany w których normalny przepływ moczu jest utrudniony najczęściej z powodu jakiejś przeszkody i może to prowadzić do zaburzeń czynności nerek. Przyczynami mogą być kamienie w układzie moczowym, zastawki cewki tylnej u chłopców czy tzw. przeszkody funkcjonalne.

W naszej poradni otrzymacie Państwo kompleksową poradę dotyczącą wszystkich zagadnień z zakresu nefrologii dziecięcej i chorób nerek czy układu moczowego.

Dr hab. n. med. Katarzyna Taranta-Janusz

dr n. med. Piotr Protas