Endokrynologia DzieciĘca

2023-11-16T09:38:35+00:00

ENDOKRYNOLOGIA DZIECIĘCA

Dziedzina medycyny zajmująca się rozpoznawaniem i leczeniem zaburzeń hormonalnych. Dotyczy m.in. gruczołów takich jak: przysadka, tarczyca, przytarczyce, nadnercza, trzustka i gonady (jajniki, jądra). Hormony decydują o prawidłowym funkcjonowaniu narządów wewnętrznych i całego organizmu człowieka. Zaburzenia hormonalne są bardzo zróżnicowane, do endokrynologa powinniśmy się udać z następującymi objawami:

• zmęczenie, złe samopoczucie, nadmierna pobudliwość
  • otyłość lub spadek wagi
  • niski lub wysoki wzrost
  • wypadanie włosów
  • nadmierne owłosienie
  • wysuszenie skóry
  • trądzik
  • nadmierna potliwość
  • biegunki, zaparcia
  • duszność, ucisk w okolicy szyi
  • problemy ze snem
  • długie, obfite lub nieregularne miesiączki
  • trudności z zajściem w ciąże

W poradni endokrynologii dziecięcej przyjmowani są pacjenci w wieku od urodzenia do osiągnięcia 18. roku życia. Pod okiem specjalistów leczone są zaburzenia związane z nieprawidłowym wydzielaniem hormonów, a także choroby tarczycy, nadnerczy, przysadki i gonad. Endokrynologia dziecięca zajmuje się również nieprawidłowym rozwojem fizycznym i płciowym u małych pacjentów. Do niepokojących objawów drugiego z nich zaliczyć można na przykład zbyt wczesne wejście w okres dojrzewania lub przeciwnie – brak jego oznak mimo wieku nastoletniego. W wielu z tych przypadków pierwszym krokiem jest wizyta u pediatry, który następnie kieruje najmłodszych wraz z ich rodzicami do gabinetu specjalistycznego.

Zaburzenia metabolizmu, nadmierne tycie

Do problemów, z jakim mali pacjenci trafiają do poradni endokrynologicznej, są również nadwaga i otyłość. W ostatnich latach częstość występowania obu przypadłości u najmłodszych zauważalnie wzrosła. Jako jedną z ich możliwych przyczyn wymienia się zaburzenia ze strony układu hormonalnego. W takich przypadkach mowa o otyłości wtórnej, będącej następstwem pewnych jednostek chorobowych lub przyjmowania niektórych leków. Leczenie nadwagi i otyłości w gabinecie endokrynologicznym zwykle traktuje się jako dodatek – podstawą są konsultacje z dietetykiem, zmiana sposobu odżywiania dziecka oraz aktywność fizyczna. Warto jednak pamiętać, że zaniechanie leczenia może prowadzić do kolejnych zaburzeń pracy gruczołów dokrewnych, jak i innych organów.

Dziecięca poradnia endokrynologiczna w Białymstoku

Podczas wizyty w poradni mały pacjent jest ważony; mierzony jest też jego wzrost. Lekarz przeprowadza wywiad dotyczący historii medycznej dziecka. Zazwyczaj zleca też wykonanie analitycznych badań moczu i krwi, które pomogą w diagnozie schorzenia. Pod lupę brane są między innymi poziomy stężenia TSH i innych hormonów. W diagnostyce pomagają też badania USG i RTG. Z wynikami należy ponownie udać się na konsultację w poradni – na ich podstawie lekarz wdroży metody leczenia.

Odpowiednio przeprowadzona diagnostyka oraz leczenie pozwoli odzyskać równowagę w funkcjonowaniu układu dokrewnego i tym samym całego organizmu.

dr. n. med. Beata Sawicka

dr Justyna Michalak